Dags att börja tänka på hälsan, kanske


God morgon! Gårdagskvällen spenderades alltså med att borsta håret (vilket gick tillslut, tack Syoss, dig kan man alltid lita på!), att alldeles själv hiva i mig en stor flaska cola och att notera när jag låg ner att det känns obehagligt i magen när jag ligger. För det är tungt och trycker mot mina stackars inre organ.

Jorå, jag vet att det inte låter fräscht eller är ingredienser för ett peppigt, klämkäckt inlägg om hur perfekt livet är, men nu är det som det är. Jag blir större och större och känner av det mer och mer i kroppen. Och varför skulle jag inte bli större med tanke på hur jag äter? Jag kan skylla på att jag blivit äldre, har konstiga hormoner (vilket jag har) osv men när man knäcker 1.5 liter cola själv på typ 2 timmar så är det en rätt bra indikation på att det är i matvanorna problemet ligger.

Annat kul med det här är att jag har den där typiska äppelfiguren så allt fett hamnar kring midjan och armarna. Med andra ord känns varenda extra kilo som jag lägger på mig ungefär dubbelt jobbigt. Sura uppstötningar, magen ivägen när man ska upp ur sängen, stånk och stön när man ska ta på sig skorna, tryck som tusan när man ligger på rygg, och listan fortsätter. Sen har vi ju det där med att det är jobbigt att gå och sånt. Och kläder!! Att hitta kläder som passar är fasiken snudd på omöjligt för mig.

Vad göra då? Av erfarenhet så kan jag säga att dieter funkar inte. Visst kan man banta ner sig i vikt men det tråkiga faktumet är att nästan alla, varenda en, av överviktiga som använder restriktiva dieter för att gå ner, går upp igen. Väldigt många av dessa blir tillslut tyngre än de var innan deras första diet. Så det är ju bara att glömma.

Jag tänkte mig att man kunde lägga om det hela till något positivt. Att lägga till istället för att ta bort. "Ta bort" betyder i praktiken "förbjuda" och det är deprimerande och får en att vilja göra tvärtom.

Lägga till mer frukt och grönt. Lägga till mer vatten. Sockerfri läsk när man vill ha. Lägg till mer rörelse i vardagen. Mer protein, särskilt till frukost.

Jag måste i alla fall starta, men jag vet att jag bör starta smått. Jag tror nog att det är nyckeln till att lyckas, att sikta på små, hållbara steg som sedan blir till naturliga vanor. Dessutom är det viktigt att inte sätta en tidsgräns för sig själv. Ska man tänka i hälsoväg så är det rätt absurt egentligen att tänka på en tidsgräns, man vill väl aldrig sluta med att ha bra hälsa?

Nå, första lilla steget för idag får bli en bra fulle. :) Sen tar vi det timme för timme. Here goes!

4 kommentarer

  1. Tycker att det låter hälsosamt! Lycka till med att lägga till vanor istället för att ta bort ��

    SvaraRadera
  2. Gud jag känner igen mig. Hetsäter i perioder och en flaska Cola har jag inga problem att dricka på en kväll. Eller trycka en 200g chokladkaka.

    Det enda som funkar för mig är att köra mer cleant för att också minska sötsuget. Mer sallad, gärna mkt kål som en blir mätt på, och fisk eller kyckling. Eller helt vegetariskt. Och sedan öka motivationen med hjälp av träning i lagom mängd, men ingen hetsträning som tröttar ut en och får en att sluta efter bara några få gånger. Men det är svårt, det är så enkelt att bara ligga i soffan. Nu har jag och min man bestämt oss för att vi ska ta kvällspromenader tillsammans. Det blir tid att umgås men också motion. Det känns som ett lyckat koncept tillsvidare, också ska jag komma igång med gymmet igen inom kort :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det där låter ju helt och hållet som jag. Sjukt så lätt det är att smocka i sig tusentals kalorier på ett par timmar. Sen blir det lätt så att ju mer sånt man äter, ju mer vill man ha..
      Bra idé med kvällspromenader, att promenera är ju superbra motion och som sagt, hetsträning som man bränner ut sig på efter ett par veckor (eller dagar) gör ju garanterat ingen nytta ändå.

      Radera