Hur jag tänkte mig framöver nu med kost och träning

Hej på dig! Hoppas du har en fin helg. Själv har jag det gott, faktiskt. Jag får fortfarande mina gråtattacker titt som tätt men jag börjar väl vänja mig så smått.
Idag så gick jag och lade mig igen efter att kidsen gått, vaknade en stund senare av att vår inte speciellt övergosige lille kattkille kilat in sig bredvid mig och sov sött med huvudet på min arm. Man hade då såklart en fin ursäkt att sussa vidare. Vaknade igen tjugo i tolv (!) och då låg han kvar där och sov. Man blir givetvis extra glad i hjärtat när det är han som gör så, som inte brukar sova med mig sådär. Igår kväll kom han till och med och lade sig på min mage när jag skulle somna.
Kanske är det hans sätt att anpassa sig nu när han är ensam och dessutom får all uppmärksamhet. Det kommer liksom ett sting av skuldkänslor gentemot honom då och då, för jag vet att Noussa med sin superkeliga "all over the place"-personlighet tog mycket av vår uppmärksamhet, och Nasnous tydde sig mer till barnen. Nu tar vi igen det! Vi älskar såklart honom lika mycket, han är också vår bebis, men vi har liksom haft olika relationer så att säga till katterna. Kanske är det vi som format honom på det viset, och nu kommer hans rätta jag fram? Who knows. Nu är det gull med lillgubben som gäller.

Men, det var ju inte det som jag skulle skriva om. Här skrev jag en rubrik om kost och träning, och så blev det kattbabbel istället? Men vem kan egentligen låta bli att prata om söta katter? Not me.



Jag skulle ju snacka om hur jag vill göra nu med krubb och träning. Utan att skicka mig själv rakt tillbaka ner i djupaste ätstörningsträsket.

Maten

Här kör vi som jag skrev om innan, medelhavskost. Bästa kosten för hälsan, enligt studier. Jag kommer inte vara någon puritan, absolut inte. Men det tänkte jag ändå skulle vara grunden. Mycket grönisar och olivolja. Yoghurt och fullkorn. Absolut minus vinet då såklart men det känns tramsigt att folk tjatar om när några hälsoeffekter av vin knappast kan bevisas.
Inget kaloriräknande, nojjande om hur många gånger jag bör äta om dagen. Jag äter när jag är hungrig.
Eller helt enkelt när jag vill.

Rörelse

Säger rörelse här för just nu är det vad jag tänker fokusera på. Fit in 15-utmaningen hos Jessica Smith passar mig alldeles utmärkt, med tanke på den nivån jag är på.
Samma här, jag måste skydda mig själv från att bli fixerad vid resultat och vikt, även fast jag gillar styrketräning och vill börja med det igen så småningom så är det lätt hänt att man blir för besatt av framstegen och resultaten.
Där vill jag inte hamna igen.

Den mentala biten

Frida rekommenderade boken Mattillåtet: Praktisk vägledning för dig som har en ätstörning och jag tänkte faktiskt investera i den.
Bantningsmentaliteten kämpar jag också emot och helt ärligt så har jag inte kraften att banta mer så jag är inte längre lockad av dieter, detoxkurer (vilket är bullsh*t ändå) och kaloriräknande.
Jag måste helt enkelt äta som jag vill. Restriktioner gör bara att jag slår bakut och börjar hetsäta, vilket slutar i konstant ökande i vikt, en taskig ond cirkel jag befinner mig i just nu. Har aldrig varit såhär stor och har heller aldrig mått såhär dåligt i kroppen med smärtor och krämpor, minskad rörelseförmåga osv.

Så, det är rätt enkelt "program" egentligen. Ett program som är ett icke-program. Mer som en löst sammansatt plan, kan man säga. Riktlinjer istället för regler. Jag tror det är där jag måste sätta fokus. Riktlinjer för hälsa. Inte regler för att gå ner i vikt!

Hur gör du med kost och träning? Är det något du tänker på?

2 kommentarer

Hej och tack för att du kommenterar och ger feedback, alltid kul och välkommet att höra dina åsikter och att diskutera.

Tänk bara på att jag modererar kommentarerna innan de publiceras och att kommentarer som är irrelevanta och eller innehåller hat/negativitet skickas direkt till papperskorgen. Detta för att jag såklart vill ha en positiv stämning här i bloggen.

Jag svarar här på din kommentar men hälsar på och kommenterar på din blogg om du har en. Glöm inte att länka! :)

Happy reading & ha det gott!