Kvinnor borde såklart också styrketräna! (Gratis program)

Gratis styrketräningsprogram

God morgon och jag hoppas verkligen att du har en fin helg! Lördag morgon, liksom! Måste ju vara full med mys. Själv sitter jag och just myser för mig själv här med kaffe framför datorn, försöker ta det lugnt och varva ner lite.

Jag stannade hemma idag för jag vet att det kommer med stor sannolikhet vara stort spring på grannarna idag därborta efter det som hände igår och för att vara helt ärlig så orkar jag inte med det. Spring, intriger och att folk utifrån ska komma och prata och titta; nej tack. Jag har inte nerver för sånt just nu.

Men, tillbaka till det inlägget skulle handla om! Jag är ett stort fan av coola Nia Shanks, en coach (en riktig en!) som har fokus på kvinnor och styrketräning. För det är nämligen så att det är viktigt för oss att träna styrka. Jag följde ett av hennes program (det jag kommer berätta om) förut under min viktnedgång (som tyvärr gick åt pipan, mer om det i ett annat inlägg) och när jag ser bilderna nu häpnas jag över att jag kunde låta detta falla isär och gå om intet. Jag såg kanonbra ut, och kände mig ännu bättre. Stark och smidig. Men ja, jag tog ju inte hand om den mentala biten med ätandet så det gick ju som det gick och i samband med att jag gick tillbaka till mitt ätmissbruk så släppte jag även träningen.

Först dock vill jag säga att jag skriver detta av eget bevåg, alltså är detta inte något samarbete eller nåt jag tjänar på på något vis. Så! Nu har vi klarat upp det. 🙂

Bästa bloggen om styrketräning

Nia har en hemsida/blogg fullproppad med info om träning, anti-bantningstips och allt däromkring (läs gärna exempelvis inlägget The Mind-Boggling Bullshit of Health and Fitness för ett litet smakprov).

Hon är väldans generös med att dela med sig av program och övningar, trots att hon säljer program som dessutom är väldans prisvärda. Så gillar man inte det jag rekommenderar och det som jag använt så är det bara att leta igenom hennes startsida så hittar man nog snabbt vad man söker. 🙂

Dessutom kan man följa henne här på fejjan.

Programmet

Det här programmet nu som jag lyfter till skyarna är

  • Enkelt
  • Kort
  • Anpassat för nybörjare
  • …och såklart gratis!

Det är som sagt kort, består inte av särskilt många övningar och kräver inte en massa utrustning eller ens ett gym. Dessutom får man tips kring mat, och hennes råd kanske inte direkt är vad man förväntar sig av en coach. Här får man inga färdiga menyer eller anvisningar om vad som är “förbjudet”, men läs själv så får du se. 🙂

Vad behöver man för utrustning?

  • Hantlar med olika vikter (eftersom man ska öka vikten successivt).
  • Pull up bar (t ex en man kan fästa i dörren, jag har själv en från Jula som man använder utan skruvar)
  • Suspension trainer (jag har denna från Rusta och den är riktigt bra!)

Sen är såklart skivstång bra att ha, för det finns en övning i programmet som använder det. Det finns däremot alternativ så har man det inte så gör det ingenting. Annat som är bra att ha är gummiband, hopprep, och en mjuk matta för golvövningar. Men som sagt så är det väldigt lätt att anpassa detta program för ens egen situation och det man har till hands.

Min egen upplevelse

Jag gillade det här programmet och har startat det nu igen, så man kan säga att jag gillar det fortfarande. 🙂 Det är lurigt enkelt och helt ärligt förväntade jag mig nog inte de resultat jag fick. Jag trodde inte att det skulle vara så effektivt som det var.

Alla borde styrketräna, kanske särskilt kvinnor och speciellt kvinnor som går ner i vikt. Då förlorar man ju nämligen muskelmassa och för att bibehålla den så måste man träna styrka. Det positiva är ju att det inte krävs ett superkomplicerat program där man har 3+ övningar för varje muskel, man behöver inte spendera timmar på ett gym varje dag och framför allt så behöver man inte göra det så komplicerat att man tillslut tröttnar.

Vart kan man ladda ner programmet?

Väldigt enkelt! Gå till Nia Shanks hemsida och fyll i att du vill prenumerera på hennes nyhetsbrev (och det vill man faktiskt!) så får du programmet direkt som tack.

Svårare än så är det inte!

Hoppas du hakar på och upptäcker hur himla bra och kul det är med styrketräning. 😀

4 reaktioner till “Kvinnor borde såklart också styrketräna! (Gratis program)”

  1. Det är viktigt att träna kvinna som man, men det får inte bli för mycket av det då kan det se skumt ut 😛
    Förresten brukar vara inne och läsa din blogg , dock kommenterar jag inte alltid..:)

    1. Kul att du är här och läser 😀 Ja någon bodybuilder är i alla fall jag inte ute efter att bli 😛 Det är bara skönt att känna sig starkare och smidigare i vardagen, liksom. Det hjälper för mina krämpor, haha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

CommentLuv badge