Hej där! Hade visst en lite oplanerad bloggpaus, men det händer ju. Kände mig rätt omotiverad och slåss lite med ångesten de här dagarna, och det får väl vara okej så. Allt kan ju inte flyta på perfekt jämt, liksom.

In other news så är jag äntligen under 100 kg! Det har varit helt otroligt icke-komplicerat denna gång och jag är helt förbluffad. Från 106 kg i januari till 98 nu. Vad är den stora skillnaden då i hur jag käkar? Har jag tagit bort kolhydrater? Aldrig i livet. Dragit ner på socker? Ja och nej. Dragit ner på fett? Nej, inte medvetet i alla fall. Räknat kalorier? Oh heck no! Aldrig mer!

Jag har, i korta drag:

  • Börjat äta långsammare. Detta är nog det viktigaste. Studier visar att människor som äter långsammare käkar mindre. Hur? De känner ju när de är mätta. En som frossar i sig maten snabbt hinner aldrig känna efter ordentligt. Det är förvånande faktiskt hur överdrivet stora mina portioner var jämfört med hur mycket jag faktiskt behöver för att bli mätt.
  • Bytt ut colan mot cola zero. Det är den enda grejen jag ändrat på när det gäller socker. Annars har jag socker i kaffet osv precis som vanligt.
  • Försökt tänka på att äta mer grönsaker till maten. Men oftast så äter jag som vanligt, då vi inte alltid har grönisar hemma.
  • Kör portion control lite slarvigt. Dvs lägger inte upp onödigt mycket mat på tallriken och tar bara om ifall jag känt efter att jag verkligen fortfarande är hungrig.

Och det var allt jag kan komma på. Se? Inga jätteförändringar. Jag har inte bytt ut mitt älskade kaffe mot osockrat te (bläk), inte förbjudit något, inte börjat träna 7 dagar i veckan, ingenting överdrivet alls. Jag får inga supersnabba resultat, men resultaten jag får med att lära mig äta som folk är det bästa av allt. Vikten är en trevlig bonus man får av att lyssna på kroppen.

Det jag ska satsa på nu är att fortsätta som ovan och koncentrera mig på första grejen i One by One Nutrition, dvs att äta (ordentligt) 3-4 måltider om dagen. Dvs att jobba bort den här “äta hela tiden”-ovanan. Men i övrigt så finns inga regler, bara dessa saker som jag experimenterar med för att se hur det fungerar för mig, och ja, det fungerar bra än så länge!

Saker jag lärt mig längs vägen

  • Jag gillar att tröstäta och att äta när jag har det tråkigt. Så jag måste ju hitta andra saker att underhålla mig med och jag vill lära mig att faktiskt känna efter och låta mig känna det negativa. Inte bara låtsas om som ingenting.
  • Jag använder också gärna detta ovan som ursäkt för att jag är rädd för förändringar. Det är bekvämt att sitta i sina gamla invanda mönster, för att inte vara en tröstätare och matmissbrukare känns ovant och läskigt.
  • Jag reagerar väldigt negativt och känslomässigt på mat när vi har taskigt med mat hemma. Dvs när skåpen är tomma (taskig ekonomi) vilket de ofta är här, då blir det jäklar anamma en hel del “passa på”-svullande när det väl finns. Och saker som annars inte skulle locka så mycket sätter jag upp på redigt höga piedestaler. Det blir liksom som om jag äter för att jag är rädd att jag aldrig ska få äta just det igen. Passa på att njuta. Men det är ologiskt såklart, för utan mat är vi ju egentligen aldrig. Det är bara en sån där mental grej.
  • Man behöver inte ha ett träningsprogram att följa för att träna. Man kan faktiskt göra det man känner för just idag också. Mindre krav och mer frihet = större chans att man faktiskt håller ut och gör det till en naturlig vana.

Och såhär fortsätter jag!

Jag har inte ändrat så mycket alls och jag kan absolut äta såhär resten av livet. Varför? För jag har inte ändrat på vad, utan hur. Vilket faktiskt var mitt stora problem från början. Det tog mig bara cirka 15 år att inse det. Men bättre sent än aldrig, va?

Jag skulle önska mig att jag fick in mer frukt och grönt i kosten också, men som sagt så gör jag vad jag kan med det jag har. Bara att jag får i mig mindre mängd mat, i portioner anpassade till min kropp, är något som främjar hälsa i sig. Så jag ska inte klandra mig själv för att jag inte käkar en massa grönisar eller “borde” göra ditt och datt. Bara detta som jag gör nu, att öva på HUR och varför, är ett otroligt stort steg för mig och är något jag aldrig ens tänkt på tidigare när jag bantat. Då har jag ju alltid tänkt på vikten som problemet, och inte varför jag blivit överviktig från första början. Stor skillnad!

Hoppas att mina funderingar och det jag delar med mig av här kan hjälpa någon. Det är lätt att fastna i bantningsträsket och det är himla snårigt att ta sig ur. Men jag är övertygad om att det går!

Visste du förresten att det är Weigh Free May nu? Detta är en grej startad av folk som helt enkelt vill uppmärksamma problemen med bantningsmentaliteten och få oss att se det fina med våra kroppar precis som vi är just nu. En månad utan att väga sig. Jag har ändå sedan innan som mål att väga mig en gång i månaden så för mig gör det detsamma, men om du är en sån som “måste” väga dig varje dag eller känner att vågen har för stor inverkan på ditt liv så kanske det här är nåt att testa? 🙂

Dela vidare :)

14 Svar

  • Fan vad grym du är!

    Svara
    • Frugan E

      Tackar så mycket 😀

      Svara
  • Härligt att du hittat ett sätt som funkar för dig! Bra kämpat 🙂 Intressant att läsa om hur du gått tilllväga!

    Svara
    • Frugan E

      Tack! Ja det tog ett tag men skam den som ger sig 🙂

      Svara
  • Härlig att hör att du lyckat komma under 100 kg, heja dig 🙂

    Svara
    • Frugan E

      Tackar! 😀 Ja det känns som en rätt bra milstolpe ändå, trots att det är en bit kvar. 😀

      Svara
  • Wow vad duktig du har varit

    Svara
    • Frugan E

      Tackar så mycket 😀

      Svara
  • Jag gillar verkligen att du gör detta på ett hälsosamt rätt. Du verkar väldigt förnuftig:) kram på dig
    Yolanda postade nyligen…@ Bloggträff via MISAMy Profile

    Svara
    • Frugan E

      Tack! Ja, det var viktigt för mig nu att (äntligen) hitta balans. En bra bit kvar men nu vet jag i alla fall vad jag behöver jobba med och att det går. 😀

      Svara
  • Duktig du är 🙂

    Svara
    • Frugan E

      Tack! 😀

      Svara
  • Heja heja! Vad grym du är

    Svara
    • Frugan E

      Tack så mycket 🙂

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.