Dags för nytt viktfokus?

viktnedgång
viktnedgång
Mitt nyvakna funderarfejs.

God morgon, kompis! Hoppas att din dag är fin, kaffet starkt och att solen skiner på dig. Eller att det regnar, vad helst du gillar mest!

Nu var det en stund sedan jag bloggade sist, men vad gör det om hundra år. Man ska väl inte sitta och pressa ut inlägg man inte ens gillar bara för att få något skrivet..? Det har helt enkelt varit stiltje här hemma, både i knoppen och i övrigt. Nästan hela sommaren har nu gått och om en vecka typ kommer gubben min hit! Wohoo! Som vi väntat, alltså.

Nåja, dags för min lilla tankenöt för dagen. Min förbenade viktnedgång, som jag är så trött på att jag vill spy.

Vilket suger, för jag behöver och VILL gå ner i vikt. Så igår när jag satt och bloggade på min lilla blogg hos Sparkpeople så gick det upp ett ljus. Varför i hela friden är det realistiskt att tro att någon annans plan/kaloriberäkning/system ska fungera just för mig? Varför gör jag inte en egen planering med en lista på saker och vanor jag vill förändra och hur?

Sagt och gjort. Igår, trött i ögat och med Paranormalia-podden på i telefonen låg jag i sängen med en enorm anteckningsbok och rensade hjärnan på info. Försökte komma på vad jag ville förändra och vilka pyttesmå steg jag skulle kunna ta för att få det att hända. Listan är inte komplett ännu så jag delar inte med mig än, den behöver slipas lite till. Men ändå! Värsta grejen ju. Mitt alldeles egna system för hur jag ska kunna må bättre och som bonus, komma i form. I linje med mina egna värderingar och vad jag klarar av. För det ÄR tröttsamt att försöka följa andras regler och system och faila gång efter gång efter gång. Sen sitter man där och känner sig misslyckad, när det faktiskt inte är mig det är fel på. Det passar bara inte mig, för alla är olika, unika individer med unika viljor, problem och värderingar.

I övrigt så fann jag min gamla pilatesbok när jag letade efter något helt annat idag. Det drog lite i träningslusten när jag såg den. Pilates fungerade utmärkt för mig med mina kramper och ryckningar, man kunde alltid träna, även om man hade en dålig dag. Att träningslusten vaknade lite där kan ju vara värt att utforska. Jag vet att om jag hade 100% fritt val när det gäller träning så hade jag valt promenader, vandra i naturen, motionssimning, pilates och kanot. Jag hade nog inte valt styrketräning i gym hur mycket jag än känner att man “borde” göra det. Så det är mycket möjligt därför som jag trillat av programmen gång på gång, för även om jag ÄLSKAR resultaten så är själva träningen förbannat trist.

Det enda i träningsväg som finns tillgängligt för mig just nu är dock pilates och styrketräning, så jag kommer nog utforska ifall jag kan kombinera dessa två på något sätt som gör att det känns kul.

Så, åter till anteckningsboken för att grubbla och planera lite till. 🙂 Ha en fin dag!

You may also like

50 kommentarer

  1. Helt rätt man ska skriva inlägg när man känner att man har något som man verkligen vill skriva om! Annars blir det ju lite ”whatever” feeling på det kan jag känna haha.

  2. Det har du rätt i .. Man skall aldrig pressa ut ett inlägg när man inte vill, då blir det inte bra! Jag tycker hellre man får låta det stå tomt och så skriver man när man känner för det =)
    Vad roligt att du gjort eget schema, jag tror också det. Ex. viktväktarna är bra, lchf är bra men det är ingenting som funkar på mig.. då gäller det att hitta det som funkar för mig =) Samma med det du skriver =)

    1. Jag har lyckats gå ner i vikt på dieter och program förr men det har ju aldrig hållit. Vilket är logiskt egentligen då det blir så att man inte äter enligt egna villkor och värderingar.. och så kan man ju inte ha det resten av livet! Tåls att grubblas på. 🙂

  3. Skriva ska man göra för att man känner för det, och oavsett hur sällan eller ofta du gör det så är det alltid lika roligt när du har gjort ett nytt inlägg! Jag tycker att du har ett så härligt sätt att skriva
    Det här att göra sin alldeles egna plan för sundare levnadsvanor tycker jag är jättebra! För alla sätt passar inte alla. Det var längesen jag tappade lusten att gå till nåt gym, men jag har lite grejer hemma att träna med. Att t ex motionscykla till en film tycker jag känns helt okey

    1. Å tack! Vad snällt sagt! <3

      Det tog ett tag för mig att erkänna att jag inte gillar att lyfta skrot så värst mycket. För det "ska" man ju göra. Men det är skönt ändå att veta att man trillat av programmet av en väldans normal och självklar anledning, inte mig det är fel på med andra ord! 🙂 Motionscykla eller ha ett gåband till TV:n skulle jag däremot definitivt kunna tänka mig. Tror det skulle passa mig alldeles utmärkt. 🙂

    1. Ja det är ju viktigt att hitta något man gillar, annars håller det inte. Styrketräning är viktigt när man går ner i vikt men det gäller att hitta en variant som känns så kul som möjligt 🙂

  4. Det har du verkligen helt rätt i..är ju så man gjort hela livet..rättat dig efter andras system..helt galet när man tänker på det ‍♀️

    1. Tack! Ja, den bästa träningen är den man gillar och gör. 🙂 Promenader är ju jättebra förresten 😀

    1. Prova! 🙂 Finns hur många videos som helst på Youtube. Riktigt skön styrketräning. Bonus att man får känna sig som en ballerina, haha.. 😛

    1. Haha, såg en bild idag med 2 tjejer som tränade, ena frågade den andra vilken träningsform hon gillar bäst och den andra svarade “att äta”. SÅ JAG! 😛
      Ingen träning knäcker en god pizza, och så är det med det. Därför är det så himla knökigt att få mig att träna regelbundet. Det är bara en plikt för mig.. Så jag måste hitta nåt som gör att jag vill göra den plikten ändå, även fast jag inte orkar/har lust/vilken ursäkt jag nu hittar på.. 😛

  5. Heja dig! Det är ju precis så man ska göra, utgå från sig själv. För det är ju så att det som funkar för någon annan inte nödvändigtvis funkar för en själv. Kul om träningslusten kommer igång!

    1. Tänk att det skulle ta sån tid innan man kom på det bara 😛

      Jag har börjat träna så smått nu, inget avancerat och inga krav. Får se vad som händer 🙂

  6. Jag håller verkligen med dig. Det där med hälsa, träning och vikt är ju SÅ individuellt och det tjänar inte någonting till att försöka följa någon annans riktlinjer och plan.

    1. Visst är det så. De egna värderingarna är ju ändå viktigast för man ska kunna leva med det resten av livet. Det kan man ju inte med en bantningskur..

  7. Klart man ska blogga då man verkligen vill göra det. Ibland har man total bloggtorka. Svårt det där med vikten kan jag tycka. Kämpar på men inget händer.

    1. Ah, jobbigt när det står still. Samma här! Fast för mig är anledningen att jag fortfarande äter för mkt..

    1. Visst blir man! Jag tränade det regelbundet i ett par månader förut, gillade hur stark och smidig jag kände mig 🙂

  8. Låter ju helt kanon att du har gjort en lista, jag tror också att det är inte vad man gör som är det bästa, utan det bästa är att det man gör blir av kontinuerligt. Lita på din magkänsla så kommer det bli kalasbra, jag ser fram emot längre fram vad du har på din lista av förändringar. Kram till dig 🙂

    1. Tack! Ja det är där mitt problem brukar ligga.. 😛 Även när jag vet att det är kul så har jag svårt att få baken ur vagnen och börja, så att säga. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.