Träna hemma

Vill du träna hemma och strunta helt i gymmet? No problems! Det finns hur många resources som helst online för att klara sig alldeles utmärkt själv, utan PT, maskiner eller ens vikter om man nu inte har/vill ha sådana.

Jag har aldrig använt mig av gym utan kört helt och hållet hemma så jag har några nyttiga (pun intended) länkar att dela med mig av. Jag har dock skivstång, vikter & suspension trainer (jag har denna från Rusta) vilken jag rekommenderar dig att investera i. Inte dyr och sen har man i princip vad man behöver. Vill man så kan man köpa hantlar och pilatesmatta också (större och tjockare än yogamatta) så har man ännu mer möjligheter att träna varierat.

Men, nu till mina favoritlänkar! Den här listan är inte så himla lång än, men jag tänkte bygga på den allt eftersom. Just nu är det här mina favoriter och jag lovar att det räcker bra för att få allsidig träning. Det viktigaste är dock att man hittar det man gillar och sedan gör det. Det är egentligen så att i början är enkelt det bästa. Information overload är inget som gagnar en, tvärtom.

Cardio

Här finns det hur mycket som helst, men min absoluta favorit är helt klart Jessica Smith TV. Där hittar man allt möjligt mellan styrketräning, barre och pilates men hon briljerar faktiskt på cardio. Mängder med videos och utmaningar att följa med i, länkar kommer nedan. Vare sig man är nybörjare/måste träna low impact eller är mer avancerad fitnessnisse så har hon videos just för dig!

Hennes #fitin15 challenge 5-veckorsprogram för nybörjare

Low Impact cardio videos

FitnessBlender (både cardio och styrka)

Styrketräning

Jessica Smith TV styrka

Nia Shanks dunderbra blogg där man kan hitta gratis träningsprogram (kan vara bra om man har hantlar och/eller skivstång hemma men hon har även program för om man bara vill använda sin kroppsvikt.) Rekommenderar även hennes inlägg som är packade med inspiration och hon skriver ofta och gärna om detta med att ha positiv kroppsbild.

Ett träningspass för hela kroppen med suspension trainer finns här. Perfekt om man reser eller om man vill styrketräna men behöver lite stöd. 🙂

Pilates och yoga

Jag har länge varit ett fan av pilates, det var faktiskt min huvudsakliga träningsform en period för ett par år sedan. Vad gjorde det då för att hjälpa min kropp? För det första kändes det fantastiskt att helt plötsligt få kontroll över musklerna. Jag förvånade mig själv när jag, oflexibel och klen som jag alltid varit, svingade mig upp i ett head stand (mot en vägg visserligen) hur enkelt som helst. Jag testade detta innan jag började med pilates och det gick inte. Jag fick sparka mig upp som en galning i ett bra tag innan jag tillslut lyckades med mitt vackliga head stand. I övrigt blev jag smidigare, mer vig. Styrkan var väl sisådär med, skulle säga att pilates är ett jättebra komplement till annan styrketräning.

Sean Vigue Fitness är SÅ bäst när det handlar om pilates och yoga. Nu är det inte riktigt samma sak men han har i alla fall störst och bäst arkiv med pilatesvideos som jag hittat, så det räcker egentligen med det. 🙂 Att han är en rolig snubbe skadar inte heller.

Spana in hans 7 day Beginner Yoga Challenge eller 30 Day Pilates Challenge kanske? Han har en hel drös med challenges man kan följa med i som nybörjare (eller om man har mer vana, han har videos för alla nivåer) så man kommer in i det ordentligt.

________________

Listan kommer fyllas på men som sagt, detta räcker egentligen gott och väl för tillfället. Det viktigaste är att man hittar något man gillar, och att man sätter igång! Kör redan idag, vänta inte på måndag, nästa måndag, din hunds födelsedag eller nåt annat som egentligen är en ursäkt för att slippa. Testa en kort video NU och se hur härligt det känns efteråt. 🙂

 

Dela vidare :)

0 Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.