Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Gymgrossisten

Gå ner i vikt

Halloj! Det är väl ingen hemlis nu då att jag håller på att reducera vikten på min ståtliga kroppshydda. Vill gärna minska på smärtor, kramper, stelhet och allt det där. Naturligtvis med fokus på träning och att bygga muskler, för dessa behövs ju och tyvärr förlorar man oftast en hel del muskelmassa när man tappar kilon. Nu vill jag fokusera mer på att träna, framförallt då styrka men även rörlighet och uthållighet. Men nu driver jag iväg igen..

Efter 15 år eller så i detta så har jag lärt mig några ting som jag ville dela med mig av.

Let’s begin.

1 ) Du skall icke svälta dig. 1000 kalorier om dagen räcker inte. Du kanske rasar i vikt, men sen då? Vad gör man då när minskningen stannar av? Går ner till 500? Vad gör man när man nått målet och ska hitta ett sunt och hållbart sätt att äta? Nope, statistiken är inte så positiv för strikta kraschdieter.. Att sedan behöva leva med superseg förbränning och överväldigande ätsug resten av livet låter inte så himla lockande det heller.

2 ) Du skall icke tro på ord som “detox”, “viktminskningsteer” eller “viktminskningsvitaminer”. Det är hårt arbete som gäller, hur bedrövligt trist det än låter. Detox är humbug och den som försöker få dig att köpa nån drink, shake eller nåt magiskt te som ska “smälta bort kilon” vill bara ha dina pengar. (OBS! Inget ont om proteinshaker eller måltidsersättningar dock,  om de används klokt så finns det plats för dessa också i en sjysst viktminskning tycker jag.)

3 ) Du skall icke tro att man endast kan gå ner i vikt om man slutar med socker och alla andra kolhydrater. Man kan gå ner i vikt alldeles utmärkt genom att äta bara McDonalds eller till och med en diet bestående av nästan enbart godis. Inte för att det är särskilt smart, men poängen är att man går ner i vikt av ett kaloriunderskott, inte av att man utesluter vissa livsmedelsgrupper i sig.

4 ) Du bör icke säga åt andra att göra ovan nämnda. Får lite ryckningar av att se när människor med ätstörningar (typ tvångsätande) får rådet av andra att de minsann MÅSTE sluta med ALLT socker NU om de vill gå ner i vikt och lära sig att äta normalt. Vad brukar hända om en människa med extrema ätvanor går över till andra extrema ätvanor? Det brukar inte leda till något bra, i alla fall.

5 ) Du skall icke tro att du förvandlas till Arnold Schwarzenegger av att styrketräna. Yo. På allvar. Jag kämpade med tunga vikter i flera månader och lyckades bara gå ner i vikt och inte tappa muskelmassa. Jag blev inte någon He-Man. Det du däremot gör är att stärka din kropp och statistik visar till och med att man lever längre om man styrketränar. Coolt! (Gå nu och köp en skivstång.. 🙂 )

6 ) Man behöva icke ställa om hela sin kost på en dag. Detta är VIKTIGT. Många är vi som “börjat på måndag” och då förvandlats till “supernyttiga” salladsfreaks som helt plötsligt förbjudit kakor, chips, läsk och allt som inte är kaninmat. Det brukar hålla i några dagar, men sen brukar man i regel tröttna och sakna sånt man faktiskt gillar att äta.. Så. Ta små steg i stället. Börja med att ta mindre matfett när du lagar mat, eller byta ut ett mellis mot en frukt. Kanske ta mindre socker i kaffet om du tar typ 4 teskedar? Börja där det är rimligt och enkelt att göra en förändring. Rom byggdes ju inte på en dag. Det gjorde inte min kalaskula heller…

7 ) Det finnas icke något som heter “clean eating”. Varför? För det betyder att det som inte passar in i den mallen är “dirty” eller “bad”. Det förknippas med skuld och att man själv då skulle vara dålig om man äter det “förbjudna”. INGEN mat är smutsig och man är inte dålig för att man dricker cola eller äter färdigmat till middag. Tänk på käk som mer eller mindre näringsrik istället, då tar man bort skammen och kan tänka mer på att man vill ta hand om kroppen med mer näringspackad mat. Men näringsfattigt käk är inte fel eller dåligt för det!

8 ) Du behöva icke gå till gym för att gå ner i vikt. Denna är rätt vanlig, tanken om att ett gymmedlemsskap hör ihop med viktminskning. Hur många bekanta har man som skulle ha börjat tränat varenda måndag de senaste månaderna men som aldrig kom iväg? Under denna tiden hade de kunnat tränat var och varannan dag istället för att skjuta upp det. Hur? Genom att hitta något därhemma som man gillar! Promenader, jogga, kanske följa ett gratis träningsprogram i hemmet? Kanske vill man komma iväg men tanken på gym är blä? Man behöver inte gymma, det är inte något man “borde” göra för att röra på sig. Man kanske tycker det är roligare att gå och simma, spela tennis eller vandra i skogen? KÖR! 😀 Det finns inget borde. Bara att hitta det man själv vill göra.

9 ) Du bör icke tro att viktminskningen löser alla dina problem. För ofta tänker många av oss att vi nog ska bli lyckliga när vi blir smala. Visst är det trevligt att kunna handla kläder som alla andra, men ens problem försvinner ju tyvärr inte bara för att kilona gör det. Träningen har nog större effekt isåfall när det gäller att muntra upp en, men någon magisk lösning på något är det inte. Man måste nog lära sig att älska ens kropp och njuta av livet här och nu för att kunna göra det senare.

10 ) Du bör icke gå ner i vikt som ett straff för hur du ser ut. Träning och mindre mat ska inte vara ett straff och man bör inte gå igenom detta med ett hat mot en själv och kroppen. Det slutar i stort sett alltid med att man ger upp. Ingen orkar hata sig själv jämt. Jag vet inte om du sett det där rådet som cirkulerat här och där på internätet om att när man äter något “onyttigt” så ska man äta det naken framför spegeln, då tappar man garanterat aptiten. Alltså fy fasen! Och fy skäms på de som lär oss att vi ska hata hur vi ser ut och våra kroppar. Snacka om fat shaming, food shaming och allt hemskt inbakat i samma sjuka råd. Man är inte äcklig för att man äter. Och man bör inte heller äcklas av ens spegelbild. Har man det så, så har man en hel del jobb att göra tror jag innan man kan gå ner i vikt och hålla den. Precis samma som jag gått igenom i många cykler av bantning. Svält genom kroppsförakt. Hur har det funkat hittills? Platt fall, that’s how. Ta en gammal proffsbantares råd och tänk ur ett kärleksperspektiv istället. Att du vill ta hand om kroppen för att den är din. Tänk på allt den bär dig igenom! Den är inte mindre än ett mirakel.

Hoppas du fick nåt utav min lilla lista här, och har du fler så fyll gärna på! Har säkert glömt massor med hjälpsamt men tur då att jag kan skriva fler inlägg. 😉

Ha en fortsatt bra vecka!

Dela vidare :)

2 Svar

  • Katja

    Vilket fantastiskt inlägg!! Hööög igenkänning på det mesta!!!

    Svara
    • Frugan E

      Tack! 😀

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.