Paleoplättar med kokosmjöl & gurkmeja



Tyvärr inte mina plättar, då Blogspot bestämde sig för att rotera mina bilder så jag inte kan använda dem. Men ja. Bild måste man ju ha.. ;)

Dra på trissor, lilla jag åt en nyttig frukost! Jag var en riktig ärkenöt igår och drack citronvatten på tom mage på morgonen, vilket i och för sig är nyttigt, men inte så bra när man har gastrit och har kaggen infekterad med helicobacter pylori. 

Min dag igår spenderades med molande värk, brännande och illamående som kom och gick hela dagen. Plus då de där fräscha bröstsmärtorna man får när man har rediga uppstötningar, för det fick jag också såklart.

Lesson learned!

Jag har varit rätt lyckligt lottad ändå med min gastrit, jag vet att andra knappt kan dricka vatten utan att behöva sitta på toan i timmar med rännskita och smärtor. Ursäkta språket. Så jag har varit lite sån att "varför ändra på kosten?" Bortskämd, kan man väl säga. Men nu känner jag att all skräpmat faktiskt börjar ta ut sin rätt, och med tanke på att jag inte gjort någon behandling för min infektion så borde jag ju faktiskt vara himla försiktig med vad jag stoppar i magen, eller hur? Det är liksom sunt förnuft, men jag verkar inte ha ett sådant. Eller så är det väldigt trögstartat!

Idag har jag druckit te istället för latte till frullen (mindre koffein och mindre mjölk, också det något som inte är så bra för magen) och så fick det bli paleoplättar med pyttelite honung istället för sylt. Jag hade också i 2 msk kokosmjöl för att göra det mer mättande för originalreceptet står jag mig på i cirka 20 minuter innan jag är vrålhungrig igen. Eftersom jag har dille på gurkmeja så fick det åka med en knivsudd här också. Gurkmeja är antiinflammatoriskt och himla smarrigt, passar till det mesta och är faktiskt neutralt i smaken i mindre mängder trots att det ger så stark färg.

Resultatet?

Fick knappt i mig sista plätten, så mättande vart det med kokosmjölet i. Magen har börjat ömma lite nu såhär en stund efteråt men det är som det är. Hoppas att det inte blir samma reaktion som med citronvattnet igår bara.

Planen för idag är att äta snällt, tänka grönsaker och lättsmält. Kanske jag gör en kitchari till lunch, vi får se.

Hur gör man paleoplättar då?


Easy! Kör ner en banan i bitar + 2 ägg och en liten nypa salt i en kanna och mixa med stavmixer. Jag hade som sagt även i 2 msk kokosmjöl och en knivsudd gurkmeja. I vissa recept rekommenderas havregryn också men det får tummen ner från mig, blir alldeles för smuligt och inte lika saftigt som med kokosmjölet. Man kan säkert ha i annat om man vill ha mer fibrer eller inte diggar kokosmjöl, men jag har bara testat denna variant.

Stek sedan i olja/smör/ghee. Vill en skippa sylt så ringla lite honung över eller gör en kompott i förväg av frukt eller bär. Smarrigt som tusan! Mätt blir man också.

Bildkälla

Inga kommentarer