Välkommen till min lilla “resources”-sida! Här har jag samlat sådant som hjälpt/hjälper mig på vägen till att bli fri från bantningsmentalitet, vikthets och framförallt matmissbruk.

Jag använder mig av två olika “system”, förklaring och länkar kommer här nedan. Jag vill bara påminna innan om att varje människas resa är hennes egen, så det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig, och tvärtom. Har du en ätstörning eller misstänker att du är i farozonen, sök vård. Självhjälpsböcker kan vara bra som ett komplement men det kan inte ersätta vård i de fall det behövs.

Varning! Dessa system nedan har viss fokus på att man vill gå ner i vikt, dvs, de är emot bantningsmentalitet och hets men de är ändå system som fokuserar på att komma över matmissbruk och få kroppen att hitta sin idealvikt. Så vill du ha någonting HELT utan snack om att gå ner i vikt, skippa! Då är nog den klassiska Intuitive Eating bättre för dig. 🙂

Så, let’s begin!

Lean Habits (bok) och online kursen One By One Nutrition av Georgie Fear

Inte specifikt om matmissbruk men jag vet att många i den situationen blivit hjälpta av att följa detta.

Lean Habits

Georgie är en dietist (som i “verkligen, verkligen högt utbildad dietist och inte bara nån kostrådgivare”) som vill få bort folk från bantande och mathets men samtidigt hjälpa en att nå en hälsosam vikt. Hur går det till då att slå ihop dessa (till synes) motsatser?

Jo, hon använde sin expertis (och andras) för att få fram systemet Lean Habits. I boken presenteras 4 “core habits” vilka utgör grunden, och dessa räcker egentligen bra för de flesta. Gjorde de för mig i alla fall.

Dessa är:

  1. Ät 3-4 måltider om dagen. (När man börjar med detta steg är mängden inte viktig, så bara att äta på. Poängen är att man ska vänja sig att inte småäta mellan måltiderna.
  2. Bli expert på din hunger. Lära känna kroppens hungersignaler. Kan bli krångligt för kroniska bantare till en början men det här är ju till för att man ska lära sig att lyssna på kroppen.
  3. Ät lagom. Eller “eat just enough”, att vänja sig att inte äta sig proppmätt utan normalt, behagligt mätt.
  4. Ät mest “whole foods”, dvs icke processad mat. Säger sig själv. 🙂

Man kör en “habit” i ett par veckor innan man går vidare till nästa. Efter dessa 4 finns fler att lägga till om man vill, men dessa är de viktigaste som skapar mest förändring i både beteende, tanke och vikt.

Som ett nyare projekt har Georgie och hennes man startat One By One Nutritions webbkurs (HELT GRATIS!) där samma system gås igenom men med mer ingående förklaringar och som sagt, helt gratis till skillnad från boken givetvis. Jag gillar också att de numera kallar de här “habits” för “skills” istället, då det är just färdigheter man övar in och inte direkt vanor. Färdigheter med hjälp av smarta verktyg, skulle jag vilja kalla det.

Hur som, både boken och webbkursen har supportgrupper (gratis såklart) på FB där författaren håller hus och hjälper oss igenom allt. Hur toppen?!

The Liberated Eater av Cindy Landham

The Liberated Eater Mindful eating Intuitivt ätande

Det här är en bok skriven ur Intuitive eating/Mindful eating-perspektivet. Man kan säga att den kompletterar boken ovan rätt bra då den i princip har liknande riktlinjer men fokuserar mest på den mentala biten ändå.

Man får massor att tänka på, från första till sista sidan, och fokus ligger på att ändra tankesätt och hitta nya vägar att tänka och se på mat och ätande. Att få bort det kritiska och dömande, men också att lära sig lyssna på kroppen. Genom hela boken ges man verktyg och tips att ta till vid olika situationer, och det läggs mycket vikt vid att ha en wellness vision som man kan “plocka fram” när det känns svårt.

Jag kunde i alla fall inte sluta läsa den här, den är så mycket mer än någon faktabok. Den hjälpte mig att ge svar på mitt varför. Varför jag äter som jag gör. Samtidigt som det var svårt att läsa och ta in allt (känsliga grejer!) så kunde jag inte sluta och jag kommer att läsa den om och om igen.

Vill man ha bara EN bok, eller ETT system att följa som hjälp på vägen, så välj denna.  Den har allt! 🙂 För mer info, besök författarens blogg här.